niedziela, 7 stycznia 2018

Wulkan Kadovar w stanie erupcji i kolejne zdjęcia Etny

Najświeższe informacje dotyczące przebudzenia wulkanu Kadovar (Wyspy Schoutena, Papua Nowa Gwinea) z trwającej setki lat drzemki. Dokładnie 591 mieszkańców Kadovar zostało ewakuowanych na sąsiednią zamieszkaną wyspę wulkaniczną Blup Blup. Niestety rozpoczyna się kryzys humanitarny związany z brakiem jedzenia i wody pitnej dla nowo przybyłych. W tej chwili na wyspie Blup Blup przebywa około 1500 osób. Długoplanowo mieszkańcy Kadovar mają zostać ewakuowani na ląd Papui Nowej Gwinei. Wulkan wciąż emituje parę i popiół. Czekam na specjalny raport ze zdjęciami od mieszkańca Wewak, gdyż jestem bardzo zainteresowany wulkanami archipelagu Schoutena i szczególnie tą erupcją. Zdj. Samaritan Aviation.

Kadovar nie był wulkanem rutynowo monitorowanym, gdyż nie uchodził za wulkan aktywny. Być może bogata w gazy magma doprowadzi do jego eksplozywnej i bardziej gwałtownej erupcji. Być może powstaną fale tsunami. Czas pokaże. Na Facebooku powstała strona mająca na celu informować i zbierać fundusze dla ewakuowanych i pomagających. Polskie media tradycyjnie nie są zainteresowane tematem albo wykazują zainteresowanie z opóźnieniem.

https://www.facebook.com/Help-Kadovar-Island-142161129827613/

Kolejne zdjęcia wulkanu Etna, tym razem od Patryka Maciejczaka. Pozwolę sobie go zacytować: "Witam i ja postanowiłem dołączyć parę zdjęć z wycieczki na Etnę. Na wulkanie byłem 2 razy i zdjęcia są z mojej ostatniej wycieczki. Lubię ten wulkan ze względu na dostępność /była z nami moja 65 letnia babcia\
niestety nie udało mi się zaobserwować tym razem wylewu lawy. Mam nadzieję że może jakieś zdjęcia przypadną panu do gustu."

Oczywiście że przypadną, gdyż każde zdjęcia wulkaniczne są dla mnie cenne, a Etna jest wulkanem absolutnie wyjątkowym. Wie o tym podróżnik Grzegorz Gawlik, który tak wspaniale opisał ją na swojej stronie podróżniczej, wiem i ja. Zdjęcia (jak mniemam) z 22 sierpnia 2011 roku.

Dla wielbicieli Etny i włoskiej kolei:

http://www.grzegorzgawlik.pl/blog/item/823-wokol-etny-sycylia-nicolosi,-linguaglossa-i-linia-kolejowa-ferrovia-circumetnea.html

EDIT: pilot helikoptera Kevin Blackstock, który uczestniczy w akcji ratunkowej w Papui Nowej Gwinei podesłał mi właśnie (co istotne 8 stycznia 2018 roku) trochę zdjęć i nagrań z trwającej erupcji wulkanu Kadovar. To wspaniałe że ludzie chętnie się dzielą takimi informacjami. Dzisiaj erupcja Kadovar nie jest zbyt intensywna, ale połowa wyspy jest wypalona i pokryta popiołem. Zapewne miną lata zanim jej mieszkańcy będą mogli na nią wrócić. Zdj. Kevin Blackstock.

Ten niski i niepozorny stratowulkan zawładnął moim sercem głównie dlatego że zanim wybuchł nie było w sieci żadnych jego fotografii poza satelitarnymi - jeśli inne jednak były to na nie nie natrafiłem). Geograficzna biała plama.

Aktywność sejsmiczna stratowulkanu Cay w Chile. Zarejestrowano 86 wulkaniczno-tektonicznych trzęsień ziemi. Brak emisji SO2. Daty erupcji nieznane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz